Couperose

WAT IS COUPEROSE?

Een toename van kleine bloedvaatjes (teleangiëctasieën) in het gezicht wordt couperose genoemd. Couperose is een huidaandoening. Het uit zich door een rode blos en/of het zichtbaar worden van rode haarvaatjes op gezicht en benen. De aandoening neemt met de jaren toe omdat de huid dunner wordt en haarvaatjes hun vermogen verliezen om zich te vernauwen en dus verwijd blijven.
Couperose

HOE ONTSTAAT COUPEROSE?

Hoe couperose precies ontstaat is niet bekend. Soms is het een gevolg van een ontstekingsreactie van de huid. In veel gevallen treedt het echter ook spontaan op zonder voorafgaande ontstekingsverschijnselen. Bij couperose speelt met name erfelijke aanleg een rol: de sterkte van de vaatwanden is erfelijk bepaald. Veel buiten zijn in weer en wind en blootstelling aan UV-straling kunnen couperose verergeren.

KLACHTEN

Couperose is onschuldig. Behalve dat het cosmetisch niet mooi is, kan couperose ook klachten geven. Bij grote temperatuurverschillen kan het gezicht rood aanlopen en heel warm worden. In sommige gevallen groeit couperose uit tot een chronische huidaandoening waarvan de oorzaak onbekend is. De meest voorkomende symptomen zijn roodheid in het gelaat, kleine bloedvaatjes oppervlakkig in de huid (couperose) en een branderig of stekend gevoel. Ook kunnen er kleine bultjes/puistjes tot wat grotere ontstekingen in de huid voorkomen.

BEHANDELMETHODEN

eMatrix laser
De eMatrix laser produceert een zeer krachtige energiegolf, dat selectief opgenomen wordt door de rode bloedcellen in de uitgezette haarvaatjes. Door de hoge energiedosis en de extreem korte pulsduur ontstaat een selectieve beschadiging van de afwijkende haarvaatjes. Dit wordt zo precies mogelijk gedaan, zodat de omgevende normale weefsels nauwelijks beïnvloed worden. De beschadigde haarvaatjes worden zo vervangen door normale haarvaatjes. Lees meer bij behandelmethoden.

Coagulatie
Met elektrocoagulatie kunnen de haarvaatjes worden dichtgebrand.
Bij een uitgebreide couperose wordt de totale behandeling verdeeld over een aantal keren. Tussen iedere behandeling moet een tijd zitten van circa 10 dagen. Lees meer bij behandelmethoden.

Huidtherapie
De huidtherapeut kan u het gebruik van de verzorgingslijn Obagi ZO Skin Health adviseren. Deze therapie maakt uw huid rustiger. Met deze therapie kunt u het resultaat van de behandeling met electrocoagulatie en/of de eMatrix doen versterken en niet onbelangrijk, herstel thuis voortzetten.
BELANGRIJK OM TE WETEN
Couperose is niet te genezen. De vaatjes verdwijnen nooit vanzelf. Cosmetisch behandelen wordt wel als effectief ervaren.

KOSTEN

De huidtherapeut en de cosmetisch arts van de EERSTELIJNkliniek kunnen u vóór uw behandeling informeren over welke kosten er mogelijk vergoed worden door uw zorgverzekeraar.
Voor een indicatie van die kosten leest u meer bij tarieven.