Pigmentstoornissen

WAT IS EEN PIGMENTSTOORNIS?

​Als de pigmentcellen in de huid te veel of te weinig pigment maken, wordt de huid plaatselijk donkerder of lichter. Dan spreken we van een stoornis.
In de huid bevinden zich cellen die pigment aanmaken (melanocyten). Dit pigment (melanine genaamd) geeft kleur aan huid en haren. Het komt voor dat de cellen te veel of te weinig pigment aanmaken. Er ontstaan respectievelijk donkere vlekken (hyperpigmentatie) of lichte vlekken (hypopigmentatie). Als de pigmentcellen ontbreken, zijn huid en haren wit en doorschijnend. Dit heet depigmentatie.

WELKE PIGMENTSTOORNISSEN ZIJN ER?

Lentigo
Ouderdomsvlekken (Ientigo) komen veel voor. Deze (licht)bruine vlekjes ontstaan vanaf middelbare leeftijd, vooral op plekken die veel aan de zon zijn blootgesteld, zoals handruggen en het gezicht. Ze heten ook wel zonnevlekken (Ientigo solaris) of levervlekken.
Ouderdomsvlekken zijn bijna altijd goedaardig. Behandeling gebeurt dan vooral vanuit esthetisch oogpunt. Soms wordt een ouderdomsvlek kwaadaardig en ontstaat huidkanker (lentigo maligna). Dan is behandeling noodzakelijk. De vlek is dan niet meer egaal van kleur, maar grillig gepigmenteerd (de huidtherapeut verwijst u, via uw huisarts, naar een dermatoloog).

Melasma
Een andere vorm van overmatige pigmentvorming is het zwangerschapsmasker (melasma of chloasma). Het zijn door zwangerschapshormonen (of de pil) gevormde donkere vlekken
in het gezicht of de hals. Bij vrouwen met een donkere huid zijn de vlekken donkerder of juist lichter. De vlekken verdwijnen meestal weer geleidelijk na de bevalling; soms zijn ze blijvend. Om melasma te voorkomen is het belangrijk om tijdens de zwangerschap zoveel mogelijk uit de zon te blijven en de huid te beschermen met een hoge zonbeschermingsfactor.

Postinflammatoire hyperpigmentatie
Postinflammatoire hyperpigmentatie komt regelmatig voor, u merkt dit op door donkere vlekken na een ontsteking. Door een ontsteking in de huid maken de pigmentcellen te veel of te weinig pigment. Vaak ontstaat het bij eczeem, acne, bacteriële huidinfecties en insectenbeten. In veel gevallen herstelt de aanmaak zich langzaam, maar dat kan een jaar of langer duren. Soms gebeurt ook dit niet en is behandeling vereist.

Vitiligo
Vitiligo is een niet-besmettelijke aandoening waarbij de huid en het haar pigment verliezen. Hierdoor ontstaan witte huidplekken van verschillende grootte en vorm. De haren die in de witte plekken groeien, worden meestal ook wit.

Moedervlekken
Bijna ieder mens heeft naevi, oftewel moedervlekken. Meestal zijn ze goedaardig, maar soms worden ze kwaadaardig en ontstaat huidkanker. Moedervlekken worden behandeld door de arts van de EERSTELIJNkliniek.

WAT KAN DE HUIDTHERAPEUTE DOEN?

Chemische peeling
Een chemische peeling verwijdert de buitenste laag huidcellen. Dit stimuleert de celvernieuwing en zet pigmentcellen aan tot een gereguleerde pigmentaanmaak. (Lentigo, melasma, postinflammatoire hyperpigmentatie.)

Camouflagetherapie
Bij camouflagetherapie helpt een medische camouflagecrème de vlekken te verbergen. De crème is water- en veegvast en de kleur wordt afgestemd op uw eigen huidskleur. Het aanbrengen is een kunst op zich; de huidtherapeut adviseert hoe het kan. (Melasma, postinflammatoire hyperpigmentatie, vitlligo.)

Cryotherapie
Bij een oppervlakkige hyperpigmentatie kan oppervlakkige cryotherapie de oplossing bieden. Door heel precieze bevriezing van de donkere vlek met stikstof, stoot de huid ter plaatse de bovenste huidlaag af in de vorm van een korstje. (Lentigo.)

eMatrix
Bij hyperpigmentaties kan lasertherapie (eMatrix) de cellen met donkere pigmenten vernietigen. Dit kan oppervlakkig of dieper in de buitenste huidlaag. (Lentigo, postinflammatoire hyperpigmentatie.)

ZO Medical
De pigmentstoornissen kunnen ook behandeld worden met de medical producten van dr. Zein Obagi een groot voordeel hiervan is dat het thuis toegepast kan worden. (Lentigo, melasma, postinflammatoire hyperpigmentatie.)
Pigmentvlekken

KOSTEN

De huidtherapeut en de cosmetisch arts van de EERSTELIJNkliniek kunnen u vóór uw behandeling informeren over welke kosten er mogelijk vergoed worden door uw zorgverzekeraar.
Voor een indicatie van die kosten, leest u meer bij tarieven.