Electrocoagulatie

WAT IS ELECTROCOAGULATIE?

Electrocoagulatie is de term voor diverse technieken waarbij met elektrische stroom de huid wordt weggebrand of dichtgeschroeid.

WAARVOOR GEBRUIKEN WE HET?

Deze techniek wordt bijvoorbeeld toegepast voor het verwijderen van:

• Basaalcelcarcinoom
  • Couperose
  • (ouderdoms)Wratten
  • Vetbulten
  • Pigmentvlekken. Door deze behandeling ontstaan er nieuwe cellen zonder pigment.

DE BEHANDELING

Eerst wordt de huid plaatselijk verdoofd met een injectie. De behandeling doet dan geen pijn. Het kan wel even vreemd ruiken. Deze geur verdwijnt snel.
Electrocoagulatie (wegbranden goedaardige huidplekjes) is een behandelmethode waarbij afwijkingen van de huid met een pen met een metalen stiftje door middel van elektrische stroom worden verwijderd.

HERSTELLEN

Na electrocoagulatie of wegschaven ontstaat een schaafwondje. Daarna wordt het schaafwondje afgedekt met antibiotiumzalf (met fusidinezuur) of vaseline en een pleister.
Door regelmatig een vette zalf aan te brengen lost dit korstje vanzelf op en zal de wond snel en mooi genezen.

VEILIGHEID

Infectie van de wond is een complicatie die zelden voorkomt. Op de langere termijn zijn de belangrijkste risico’s littekenvorming, kleurverschil met de omliggende huid en ook is het mogelijk dat de aandoening terugkomt.
Helaas kan een goed cosmetisch eindresultaat nooit gegarandeerd worden.

TARIEVEN

Medische chirurgische behandelingen als electrocoagulatie worden volledig vergoed door uw zorgverzekeraar, met een maximum aantal behandelingen, per aandoening, per keer.

Cosmetische chirurgische behandelingen als electrocoagulatie, afhankelijk van de behandeling € 80,00 met een maximum aantal behandelingen, per aandoening, per keer. Deze kosten van behandeling worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar.