Schaamlip correctie - Eerstelijnkliniek

Ontevreden met uw schaamlippen of esthetisch of functioneel klachten?

Informatie

Een onjuiste verhouding tussen de binnenste en de buitenste schaamlippen kan zorgen voor zowel een esthetisch onwenselijke situatie veroorzaken als ook voor fysieke ongemakken zorgen.Bij het uitoefenen van sporten of andere activiteiten kunt u hierdoor pijn en ongemak ervaren. Denk daarbij aan sporten, fietsen en vrijen.

“Zo blij dat ik het eindelijk heb laten doen!”

Behandeling

Het is een vrij eenvoudig ingreep om de  schaamlippen  te verkleinen. Hierdoor kan ongemak en schaamte makkelijk worden verholpen. De schaamlipcorrectie wordt vrijwel altijd onder lokale verdoving uitgevoerd. De ervaren arts verwijderd het overtollig weefsel van de binnenste schaamlippen. Daardoor creëert hij een nieuw en zo evenwichtig mogelijk beeld. De huid wordt gehecht met oplosbaar hechtmateriaal. Na deze behandeling kunt u meteen naar huis.

Veiligheid

Bijwerkingen en complicaties die kunnen voorkomen bij een  correctie van de labia minora (kleine schaamlippen)

Vrijwel al onze patiënten zijn tevreden met het resultaat van de correctie van de schaamlippen. Evenals bij andere chirurgische ingrepen komen ook bij deze operatie een aantal bijwerkingen en complicaties voor.

Er zijn altijd de algemene operatierisico’s, dwz. de complicaties die bij elke operatieve ingreep kunnen optreden. Hoewel uiterst zeldzaam bij dit type ingreep is er een kans op een nabloeding, gestoorde wondgenezing, infectie of een allergische reactie op bijvoorbeeld verdovingsvloeistoffen.

We noemen hier zowel zeldzame ernstige complicaties als minder ernstige vaker voorkomende bijwerkingen.

• Asymmetrie van de schaamlippen.
    • Ook na een zeer zorgvuldige uitgevoerde operatie kan het voorkomen dat er een verschil bestaat in de rechter en linker schaamlip. Een geringe asymmetrie is trouwens normaal, zowel voor als na een correctie.
  • Littekens
    • Littekens zijn niet alleen het gevolg van de operatietechniek, ze zijn ook het gevolg van de reactie van het slijmvlies op de operatie. Wanneer wonden bij u in het algemeen mooi genezen, heeft u meer kans op een mooi litteken dan iemand bij wie littekens altijd goed zichtbaar zijn. Stoppen met roken bevordert een fraaie genezing. Met littekens moet u geduld hebben. Omdat het operatiegebied heel goed doorbloed is genezen littekens vaak heel goed. Na 6 weken zullen de klachten van de littekens veelal verdwenen zijn.
  • Veranderd gevoel in de schaamlippen.
    • Ook dit is normaal en het gevoel keert eigenlijk altijd volledig terug. In uiterst zeldzame gevallen kan het seksuele gevoel veranderd blijven. Dit komt eigenlijk alleen voor bij een correctie van de “hood”, dwz. het slijmvlies rond de clitoris. Blijft heel erg zeldzaam.
  • Cysten
    • Bij de plek waar met de hechtnaald door de huid gestoken is kunnen zich soms kleine gele bobbeltjes (inclusiecystes) ontwikkelen. Meestal verdwijnen die spontaan.

Tarieven

Tarieven ingreep

Meer informatie? Neem contact met ons op.