Rosacea - Eerstelijnkliniek

Rosacea is een chronische, niet besmettelijke huidaandoening in het gezicht gekenmerkt door felrode verkleuringen met name van de wangen en de neus. Rosacea betekent letterlijk “rood als een roos”. De aandoening kan lijken op acne, de bekende jeugdpuistjes. De soms nog gebruikte medische term “acne rosacea” is wat verwarrend omdat rosacea niets met acne te maken heeft. Rosacea komt op latere leeftijd voor dan jeugdpuistjes, meestal tussen de 30ste en 50ste jaar en met name dan bij vrouwen.

Hoe ontstaat rosacea

De exacte  oorzaak van rosacea is niet bekend. Een theorie zegt dat de bloedvaatjes in het gelaat abnormaal verwijd zijn door een toegenomen bloedstroom van de gezichtshuid en/of door een veranderde reactiepatroon van de bloedvaatjes op prikkels van binnenuit en van buitenaf. Hierdoor ontstaat er een stilstand van het bloed wat een ontstekingsreactie uitlokt met als gevolg roodheid, zwelling, bultjes en puskopjes. Ook zou als gevolg van het veranderde huidmilieu, één van de microbewoners van onze huid de “Demodex”-mijten, die normaal geen problemen geven, plotseling in grote aantallen aanwezig zijn en zodanig de ontstekingsreactie verergeren dan wel in stand houden. Bij een reeds bestaande rosacea zijn een aantal factoren bekend die de afwijking via nog onbekende wijze kan doen verergeren. De belangrijkste hiervan zijn:

1. voeding en alcohol
  2. geneesmiddelen
  3. overgevoeligheid
  4. stress
  5. hormonen
  6. temperatuur en klimaat

Wat zijn de symptomen

1. roodheid van de wangen en neus en veelvuldig blozen
  2. kleine uitgezette bloedvaten (ook wel genoemd couperose)
  3. soms bultjes en puistjes
  4. soms zwelling van de huid of harde, hobbelige huid
  5. oogafwijkingen en droge, branderige, tranende ogen

Behandeling:

Rosacea is wel goed behandelbaar, maar niet te genezen. Bij matig ernstige klachten  kunnen we behandelen met medicinale gel of crème, ernstige gevallen kunnen ook met medicijnen erbij behandeld worden. Gebruik zelf alleen milde zeep (in overleg met uw arts) en aangepaste cosmetica. Wees voorzichtig met zonnebaden, gebruik een hoge beschermingsfactor. Ook de laser kan u hier helpen.

Meer informatie? Neem contact met ons op.